PERSBERICHT - Zonnebergproject wint op Intersolar beurs

Het Zonnebergproject 'Terranova Solar', waarvan Envisan en Jan De Nul NV mede-ontwikkelaar en –eigenaar zijn, heeft een internationale prijs gewonnen op de prestigieuze Intersolar beurs van München in Duitsland. Dit is de grootste Europese vakbeurs in zijn soort. De zogenaamde Zonneberg, gelegen in de Gentse Kanaalzone in Zelzate, is het grootste aaneensluitend park voor zonne-energie in de Benelux.

De Zonneberg bevindt zich op een voormalige gipsberg, maar werd volledig gesaneerd en bestaat nu onder andere uit 55.500 zonnepanelen, wat goed is vooreen piekvermogen van 15MW, zowat het elektriciteitsverbruik van 4.000 gezinnen.

Hoogste onderscheiding
De jury van Intersolar Europe heeft het project nu bekroond met de hoogste onderscheiding. De Zonneberg wordt geprezen omwille van zijn technische performantie en is erg slim ontworpen, aldus de jury. De Zonneberg wordt ook geprezen om zijn veelzijdigheid. Vooral het feit dat het project kadert in de ruimere sanering van de voormalige gipsberg en binnen de ontwikkeling van nieuw zeehavengebied wordt als absolute meerwaarde ervaren.

Hoog rendement
Het Zonnebergproject werd ingediend door de Duitse leverancier van de omvormers ’LTi REEergy’. Zij zorgen ervoor dat de gewonnen duurzame elektriciteit van de Zonneberg feilloos wordt overgedragen op het elektriciteitsnet en dat zonder energieverlies. Daardoor kan het op een hoog technisch rendement rekenen.